Monday, September 7, 2009

Teema 1: Näited iga puudekäsitluse kohta

Puue kui tabu: Läbi ajaloo on erivajadusega inimesi koheldud "madalama klassina" kes ei saa hakkama mõningate asjadega, millega tavainimesed saavad, kellel on midagi puudu. Neid ei ole koheldud täisväärtsulikuna, on loodud erinevaid teooriaid, kes on lapse erivajaduses süüdi. Säärane suhtumine on saatnud erivajadusega inimesi nii kaugelt ajaloost, Sparta linnriigis jäeti puudega sündinud imikud mägedesse surema, kui ka nii lähedalt ajaloost nagu seda oli Nõukogude liit, kus erivajadusega lapse vanemaid peeti tihti joodikuteks ning seeetõttu puudega lapsi ka häbeneti.

Puue kui tervisehäire: Alates renessanssiajast muutus enimlevinuks arusaamine, et puudega inimene on "katki", puudega inimene võrtsustus haige inimesega ning seega tekkis ka arusaam, et erivajadus on "ravitav". Ühelt poolt oli see hea, kuna puudega inimesed ei kuulunud enam "maha kandmisele", kuid teisalt pani see nad üha enam passiivse "ravitava" rolli. Vägagi ebasoodsa ajajärguna tasub siinkohal välja tuua 19. saj teisel poolel alguse saanud eugeenikaliikumise, mis paljudes kohtades, eriti just rikastes ja arenenud riikides, puudega inimesi ühiskonnast välja suruma hakkas. Eesmärgiga ühiskonda puhastada pandi puudega inimesi kinnistesse asutustesse "silma alt ära". Ka järglaste saamist soositi vaid "standardsete" paaride puhul. Jõhkramatel juhtudel, nagu näiteks natsi- Saksamaa, jõudis eugeenika ka "teistsuguste" füüsilise hävitamiseni.

Puue kui ühiskonna probleem: XX saj. teisel poolel hakati vaatama puuet kui ühiskonna suutmatust tulla vastu üksikisiku vajadustele. Meditsiinilise arusaama järgi on olukorrale, kus liiga kitsa ukseava tõttu ratastool sellest läbi ei mahu, lahenduseks inimese ravimine, et ratastoolist oleks võimalik loobuda. Sotsiaalse arusaama järgi aga oleks see diskrimineerimine, ning ühiskonnas tuleks luua tingimused, kus kõikidele, olenemata nende eripärast, oleksid loodud samaväärsed tingimused.

2 comments:

  1. Ingi!
    Te küll ei ole õnneks otse kasutanud Copy/Paste meetodit, kuid siiski peaksite viitama K.Kikkase konspektile! Kuna refereerite tema tööd!
    NB! Palun järgige korrektse viitamise reegleid, nii nagu on nõutud tudengite lõputöödes!
    S.Klaos

    ReplyDelete
  2. Miks te ei ole mu soovitusi arvesse võtnud? Te ju viitate eugeenikaliikumisele jne., kust te sellest lugesite?

    ReplyDelete